Tuesday, August 16, 2011

A.K.A.U.N.T.A.B.I.L.I.T.I


saje sebagai perkongsian dan peringatan bersama untuk para pendidik yg masih baru dlm dunia pendidikan dan bkl memasuki dunia pendidikan...

perkara nie terjadi di tapak perhimpunan sek aku...
terjd pd dr aku sendiri...
hihihihi....=p

hr sblm kejadian,aku dpt pggln drpd GPK 1...
"hafis,kamu kenal ************* dr kls *******"
klau ada aktiviti fzkl mcm pj ke,apa ke...tlng pntau die ea...
sy dpt tau yg die ada msalah kshtn...

aku pn ltk call dn trs g jmpa murid tu...
bdk nye comel...almaklumlh drjh 1...
shat,ceria,gmbra....tp agak sdkt bossy lh...
almaklumlh....mgkn die kakak yg plng bsr kat rmh kot...
aku pn tnya die...
"kamu skt ea...kamu skt apa?"
die x jwb...sbb die kt die x skt...die pn x tau yg die ada skt....
aku pn t'kejut kjp...
kls tetiba dr bsng,jd snyp...
yerlh,aku men serbu jer...
bkn apa...
aku ajar pj dr bln 2, bln 8 br tau die ada skt yg agak bhya...
bhya kot...mmg bhyalh skt die tue...
klau aktiviti dy thn kardiovaskular,mmg die fail....
skt berkaitan dgn jantung.....

tibalh hr kejadian....
lokasi,tpk prhmpnn.......
"cikgu hafis,mak sy nk jmpa"

dgn nada yg agak mrh...mak die tnya aku...
"knpa cikgu ckp anak sy skt?"
"knpa cikgu x tnya gr kls?"
"knpa cikgu tnya anak sy scra terbuka soalan mcm tue?"
trs mak bdk tue nangis...
die ckp die t'kilan dgn tndkn aku pd hr yg sblmnya....

rp nye waris bdk tue rhsiakn penyakit bdk tue...
bdk tue mmg x tau pn die ada skt tue...
tp mak bdk tue dh bgtau dn mklm pd gr kls dn phk sek...
hmm....
dush!!! t'calar kredibiliti aku jap....huhuhuhuhuhu

aku tau,mmg slh aku...
dlm situasi nih mmg aku slh..
walaupn setiap kali pj aku slalu asingkn murid yg x brpa shat dr kls p&p aku...
tp ternyata aku terlepas pndg..
bln 8 br tau...
kesnya bdk tue x blh puasa....
die ada penyakit jantung berlubang....
x blh puasa sbb klau pnt,bdn die out...
byngkn klau pj aku lasak....
pttlh 24 7 mak die ada kat sek...
apa aktiviti,mak die msti ada...
aku ingat die anak mnja...anak tunggal ke...anak mnja ke....

mmg slh aku....aku x jlnkn tggjwb aku dgn baik...kebajikan murid x dijaga....
sdngkn tgjwb aku pd murid termaktub dlm KOD ETIKA KEGURUAN.....

SEPATUTNYA AKU SEBAGAI GURU.....
  • kenal latar belakang murid...tnya guru kls klau ada kes2 khas mcm nie...nie x,excited dpt posting,lupa nk knl dgn bdk lbh mndlm...semua murid thn satu aku hafal nama..x seorang pn aku x hafal nama...ada 86 semuanya,semua aku hafal...x cukup lg rupanya....ada jgk aku terlepas pndg...aku x btl2 knl ngan anak murid aku.....salah aku.....
  • bl dh tau,aku spptnya jg rhsia tue...rhsia waris kgsi pd guru,msti dirhsiakn...aku men serbu jer...dh bdk tue tau yg die ada skt...sbb tue mak bdk tue nangis kecewa dn terkilan dgn tndkn aku...menjaga kerahsiaan adalah tanggungjawab guru...salah besar aku dlm kes nih....
  • aku x peka ngan anak murid sndri...rpnye die ada rs skt setiap kali lps p&P pj...knpa aku x tau...sbb aku x prnh amik tau...aku sndri x prnh nmpk...sbb aku x tgk dgn baik...kwn2 die pn x prnh adukn pd aku...sbb aku x prnh tnya pn....ternyata salah aku..........
semoga perkongsian aku kali nih bg mnfaat pd sesapa yg bc...
bkn apa,kerana kita x peka dgn anak murid,blh mendatangkn kecelakaan...
sbb kita x tahu ltr blkng anak murid kita...
tahap kshtn murid kita....
kita mgkn jd PEMBUNUH dlm p&P kita...
syg anak murid kita...jgn ada diskriminasi...jgn sesaat pn terlepas pandang...anak murid kita adlh tgjwb kita selama die brda disekolah...tgjwb itu hnya akn putus bl dh tmt wktu sekolah...dh tmt wktu sekolah,ada kecelakaan...kita xkn dipersalahkn sbb diluar wktu sekolah....
peringatan nih utk dr aku sendiri...
dn perkongsian bersama....

peace no war..............................................................

No comments:

Post a Comment