Saturday, April 23, 2011

X PLUS


X PLUS

" X " ialah akronim/singkatan buatan sendiri (sesuka jer bwt hukum tatabahasa sendiri aku nie kn) untuk perkataan excellent atau dlm bhsa melayunya KEJAYAAN

mcm mn nk dpt kejayaan, kita bwt yg PLUS tue, pas tue kita pasti akan dpt yg " X " nih....
nih bkn formula yg sebarangan tau...

blm cuba blm tau...
( sudin dlm citer seniman bujang lapok, 19** )

ok, meh aa aku citer apa itu " PLUS " atau dlm bhsa melayunya tambah ...

" P " pertama ialah tambahkan PENGETAHUAN...bila bnyk ilmu baru kita, lebih bnyk yg kita tahu..lbh bnyk kemahiran br yg kita blh kuasai...pengetahuan itu sgt pntg...semua manusia dilahirkn cemerlang...dlm semua kehebatan yg kita miliki, hanya mereka yg lebih dan lebih bnyk pengetahuannya membezakan dia dgn org len...mat rempit jgk cemerlang...cemerlang sbb brni bawak motor mcm org bodoh, yg org lain x brni bwt...cemerlang x mat rempit...org yg punyai pengetahuan bwk motor mcm bodoh + hebat bwk motor mcm bodoh + berani...tgk,mat rempat pn guna formula aku nih...siap dpt dua " + " lg...congrat~~

" L " kedua ialah tambahkan LATIHAN...bila bnyk pengetahuan dan kemahiran yg kita ada, dh menimbun dlm diri tue, kenalh bnykkn dan tgktkn latihan...agar kita dpt kuasai dgn btl2 ilmu itu dan adalah lbh baik bila kita blh kmbgkn lg apa yg kita ada,bwt inovasi dr apa yg kita ada...ini bkn rekaan, malahan mirip kepada pembelajaran konstruktivisme iaitu mazhab pembelajaran yg seluruh umat manusia pegang kat dlm dunia nih...belajar melalui pengalaman...gn apa yg kita ada utk konstruk ilmu baru yg bermanfaat utk umat manusia...=)

" U " ketiga ialah tambahkan USAHA...bnda nih terlalu subjektif...semua org dh rs dia berusaha...tapi pada hakikatnya?? tuhan yang tahu...klau x aku xkn berpegang kepada prinsip "org ikhlas x kn benar2 ikhlas selagi dia ttp blh menghitung pemberiannya"...so,tambahkn usaha tanpa ada rasa jemu...usaha itu sifatnya infirniti...=)

" S " yang keempat ialah tambahkan kerja SEPASUKAN. apa yg penting?? kerjasama...duk tgk kartun wonderpet...tp aku sndri x prnh nk amik apa yg wonderpet duk laung2kn...kartun lbh hebat drpd manusia...dlm dunia nih,xde siapa blh duk sorg2...kita msti nk kn kerja dlm kumpulan...sebatang lidi mudah patah...tp bila lidi tue dicampurkan dengan lidi2 yg lain...lidi itu akan bertukar menjadi penyapu...malahan boleh menyapu apa yg ada dn merubah dari persekitaran kotor menjadi persekitaran bersih dan sihat...bermakna klau korg nk cemerlang sorg2, payah korg nk dpt...cemerlang korg tue pn xkn kemana...sbb korg x dpt nk kgsi cemerlang korg dgn org len...so,klau nk hebat dan cemerlang,bekerjalh dengan mereka yg cemerlang...jgn plak bekerja sepasukan dgn mereka yg menjahanamkn korg...=)

apa pn aku sekadar berkongsi...
nie bkn fomula aku pn...
bnda nih aku dpt ms aku g kursus GURU BARU hr tue...
sj nk kgsi kat follower aku...
bg mereka yg sudi bazir ms jenguk blog aku...

bg yg masih bljr,aku tau skrng nk dkt msm exam...
rs formula nih blh gn kot...
korg msti nk cemerlang dlm bdng korgkn...

bg yg dh keja...
msti ada matlamat dlm keja korgkn...
aku rs dlm usaha korg nk capai matlamat korg...
formulanih pn blh gn...

bg mereka kat luar sn...
yg nk berjaya dlm hdp...
korg pn blh gn sm kot formula X PLUS aku nih


* p/s : sekadar berkongsi
formula dipetik dr bengkel GURU BERKESAN
KURSUS INDUKSI GURU BAHARU
JABATAN PELAJARAN NEGERI SEMBILAN
TAHUN 2011



No comments:

Post a Comment